Voor technologiefreaks is het de afgelopen dagen smullen geblazen. Google en
softwarebedrijf Oracle staan tegenover elkaar in de rechtszaal. Het geschil
op zich is duf. Oracle beweert dat Google patenten van softwaretaal Java
heeft geschonden in het mobiele besturingssysteem Android.

In de bewijsvoering komen echter sappige details op tafel. Zo verklaarde
topman Larry Ellison van Oracle dat het bedrijf zelf smartphones wilde gaan
maken in 2009. Oracle onderzocht een overname van Blackberry en Palm, maar
zag daar uiteindelijk van af.

Woensdag werden afbeeldingen gepresenteerd van de eerste
Google-telefoon
uit 2006, twee jaar voordat de zoekgigant de eerste
Android-telefoon op de markt bracht. Opmerkelijk: de telefoon heeft een
fysiek qwerty-toetsenbord en doet denken aan een Blackberry.

Harde cijfers over Android

Maar het interessantst waren de cijfers
die woensdag werden gepresenteerd: voor het eerst is inzichtelijk hoeveel
Google verdient aan besturingssysteem Android. Weliswaar zijn het cijfers
van bijna twee jaar geleden, dus staan de zaken er nu wellicht anders voor.
Toch biedt het een boeiend inkijkje.

Verreweg de meeste mobiele inkomsten haalde Google in 2010 uit
internetadvertenties op nota bene de iPhone en iPad van Apple. Het
zoekmachinebedrijf lag op schema om dat jaar 281 miljoen dollar aan
advertenties op Appie’s systeem iOS te verdienen, tegenover 120 miljoen
dollar op Android. Bedenk hierbij dat het aantal verkochte Android-telefoons
destijds een stuk lager lag.

Omzet uit apps

Dat de inkomsten uit Apple's razend populaire producten hoog zijn, is op zich
geen verrassing. Opzienbarender is de inkomstenverdeling bij Android. Google
schatte halverwege 2010 dat de omzet uit Android 281,1 miljoen dollar zou
zijn. Daarvan komt 158,9 miljoen dollar uit advertentieverkopen en een
schamele 3,8 miljoen dollar uit verkochte apps. Zelfs als je bedenkt dat 70
procent van de app-inkomsten naar ontwikkelaars gaat, is het nog steeds een
enorm gat. En Google dacht dat die kloof niet veel kleiner zou worden.

Het lage percentage apps dat tegen betaling wordt gedownload is daarvoor een
verklaring. In 2010 zou 0,64 procent van de appdownloads betaald zijn.
Google verwachtte dat dit in 2012 zou stijgen tot 1 procent, een cijfer dat
overeenkomt met de schatting
van investeringsbank Piper Jaffray. Op Apple's iOS ligt dit percentage naar
verluidt op 14 procent.

Apple blijft dominant

Er zijn meer signalen dat de omzet uit apps op Android achterblijft. Zo schreef
onderzoeksbureau Flurry dat elke euro die mensen uitgeven in Apple's
appstore overeenkomt met slechts 23 cent aan bestedingen in Google's
appwinkel. Zelfs Amazon, dat voor zijn tablet een versie van Android
gebruikt, weet bijna vier keer zo veel inkomsten te genereren per gebruiker.

Apple domineert de markt en blijft dat volgens de analisten van Piper
Jaffray
de komende vier jaar doen met een marktaandeel van 70 procent op
mobiel. En dat is belangrijk, want zo blijft het de beste ontwikkelaars
aantrekken. Op dat vlak legt Google het af.

Meer geld verdienen

Ontwikkelaars blijken eerder voor iOS dan voor Android te kiezen. De interesse
van ontwikkelaars in Android neemt zelfs licht af, volgens onderzoeksbureau IDC.
De hoofdreden daarvoor is dat er op Apple's platform drie
tot vier keer
zoveel geld te verdienen valt. Applegebruikers geven
namelijk meer geld uit.

Dat is verklaarbaar: Apple heeft met iTunes ruim tien jaar ervaring met
betalingen en weet wat werkt. Het zoekmachinebedrijf uit Mountain View komt
wat dat betreft net kijken. Voor Google is het zaak om de omzet per
Androidgebruiker te verhogen. Maar hoe?

Google Play

De recente naamsverandering van Android Market naar Google Play helpt
misschien. Google wil apps, muziek en video gaan verkopen in één winkel.
Daarmee onderscheidt het zich van Amazon en Apple, die media en apps
scheiden. Door het aanbod van de winkel te verbreden kan Google misschien
meer gebruikers verleiden de creditcard te gebruiken.

Tekenend voor de nieuwe denkwijze van Google is de toevoeging van de Play-knop
in de zwarte balk op Googlesites. Het is voor het eerst dat Google iets in
dat menu plaatst waarmee het direct geld kan verdienen.

Meer betalingen binnen apps

Betalingen binnen apps is een andere manier waarop Google terrein kan winnen.
Mensen lijken meer uit te geven als ze af kunnen rekenen binnen de
applicatie zelf. Bij Android was dit mei vorig jaar pas mogelijk, bij Apple
kan het al veel langer.

Uit onderzoek van statistiekenverstrekker Distimo blijkt
dat van de 200 best verkochte apps in de iPhone Appstore 80 procent
gebruikmaakt van zogenoemde in app-betalingen. Bij Android is dat slechts 56
procent.

Het versimpelen van het betalingsproces helpt ook. Game-ontwikkelaar Bionic
Panda stapte
volledig over op Checkout, het betalingssyteem van Google waarmee men met
één klik kan betalen, en zag de omzet per gebruiker met 25 procent stijgen.
Hoewel de toename niet volledig aan de switch kan worden toegeschreven is de
stijging wel een significant signaal: een eenvoudig betalingssysteem werkt.

Geen reden tot paniek

De huidige situatie is voor Google geen reden voor paniek. Android is nog
steeds razend populair. Google heeft tot nu toe 300
miljoen
Android-apparaten verkocht (ter vergelijking: er gingen 315
miljoen
iOS-apparaten over de toonbank). Dagelijks melden zich 850.000
nieuwe Android-gebruikers aan.

Maar ontwikkelen voor het platform van Apple is op dit moment lucratiever.
Topontwikkelaars kiezen vaak eerst voor iOS en pas daarna voor Android. Het
platform van Apple is sterker. Als Google daar iets aan wil doen zal het een
manier moeten vinden om gebruikers meer te laten betalen.

Lees ook:

Herwin Thole: Waarom Google+ geen flop is

Instagram: hoe Facebook twee twintigers schatrijk maakt

Google-bril aanval op Facebook en Apple

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl